.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقادات بي‌سابقه آيت‌ا... لاريجاني از ساختار قوه قضائيه

آیت‌ا... صادق لاریجانی یکی از مشکلات دستگاه قضایی را اطاله دادرسی خواند و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌های قضایی انتظار دارند که در رسیدگی به پرونده آنها تعجیل شود.

به گزارش فارس، وی در نشست روسای دادگستری استان‌های سراسر کشور گفت: در بسیاری از موارد قانون این اجازه را به قضات داده و ایجاب کرده و همچنین آنها را ملزم به رعایت تاخیرهایی کرده است، اما بسیاری از این اطاله‌های دادرسی نیز شامل این قوانین نمی‌شود و بی‌جهت و با بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد که این امر صحیح نیست.
وی خطاب به روسای دادگستری‌ها بیان داشت: برخی قضات هنگامی که مردم به آنها مراجعه می‌کنند، می‌بینند که این افراد با وجود اینکه آن ساعت، ساعت کاری آنها است حاضر نیستند و مواردی از این دست بسیار است. من خواهش می‌کنم که روسای دادگستری‌ها از قضات خود بخواهند که نسبت به نظم در امور عنایت ویژه داشته باشند.
وی حضور قضات میان مردم و انجام دیدارهای مستقیم را بسیار خوب ارزیابی و تصریح کرد: من از مراجعات مردمی خود اجتناب کردم؛ چرا که متوجه شدم نتیجه بسیاری ندارد؛ چرا که پرونده‌ها را نمی‌توان در عرض چند دقیقه کوتاه بررسی و برای آن حکم لازم را صادر کرد.
ريیس قوه قضائیه در خصوص مواردی که نیاز به برخورد سریع و قاطع دارد، اظهار داشت: من از قضات و روسای دادگستری‌ها می‌خواهم که برخورد سریع و قاطع با مواردی که امنیت مردم را سلب می‌کنند، داشته باشند و این موضوع باید جدی پیگیری شود و می‌شود، اما من مطمئنم که اگر نسبت به این موضوع اهتمام نورزید بازدارندگی مجازات از بین خواهد رفت.
لاریجانی با تاکید مجدد بر قاطعیت در رسیدگی به این نوع پرونده‌ها خاطرنشان کرد: زمانی گفتم اینکه کسی قتلی را انجام می‌دهد و رسیدگی به آن در یک پروسه طولانی انجام می‌شود و خبر این قتل نیز در رسانه‌ها منعکس می‌شود و پس از چند ماه یا حتی چند سال حکم صادر می‌شود این موضوع بازدارندگی مجازات را از بین می‌برد و این نوع رسیدگی و این نوع مجازات چه فایده‌ای دارد!؟ باید به نحوی عمل کرد که مجازات‌ها برای سایرین و خود فرد بازدارنده باشد.
ريیس قوه قضائیه در خصوص پرونده تجاوز به عنف در لواسان که سه نفر زنی را مقابل چشمان همسر و فرزند کوچکش مورد تجاوز عنف قرار دادند و دو نفر از آنها نسبت به این موضوع اقرار دارند و صراحتا می‌گویند که ما این کار را انجام داده‌ایم و نفر سوم نیز که فراری است چرا باید در این پرونده آنقدر مکث صورت بگیرد؟ باید فورا به این نوع پرونده‌ها رسیدگی و حکم آن نیز به سرعت عملی شود و مردم نیز این را حس کنند.
وی در خصوص موضوع زندان‌ها تاکید کرد: موضوع مرخصی در زندان‌ها را جدی بگیرید. گزارش می‌شود که مرخصی‌های خلاف قانون صورت می‌گیرد و افراد شرور و با سابقه یا حتی کسانی که سابقه فرار از زندان را دارند با سوء‌استفاده از مرخصی‌ها بعضا فرار می‌کنند باید دقت شود که زندان حکم بازدارندگی داشته باشد.
آیت‌ا... لاریجانی در ادامه تصریح کرد:‌ از دادستانی کل گزارشی ارائه شده است که حتی برخی افراد چند سال به مرخصی رفته‌اند یا رفته‌اند و دیگر برنگشته‌اند و معلوم هم نشده که این افراد در چه وضعیتی به سر می‌برند.
آیت‌ا... لاریجانی با تاکید فراوان بر موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی بر ضرورت مبارزه قاطعانه با این مفاسد و همچنین پرونده‌هایی که از پیش بوده و مورد بررسی قرار نگرفته است یا به کندی بررسی می‌شود از روسای دادگستری‌ها خواست که اجازه دور زدن پیگیری پرونده‌ها و صدور حکم را به این متهمان ندهد. ريیس کل قوه قضائیه در این خصوص ادامه داد: به نظر می‌رسد که اشکالاتی که در خصوص این پرونده‌ها و رسیدگی به آنها بیان می‌شود بیشتر شبیه بهانه است و تنها منجر به اطاله دادرسی می‌شود.
وی افزود: برخی افراد پرونده‌های صدها میلیاردی مفاسد اقتصادی دارند، اما این پرونده‌ها به جریان نمی‌افتد مثل موضوع معوقات بانک‌ها یا بحث تجاوز به اراضی ملی. برخی افراد یاد گرفته‌اند که با صورت‌سازی‌هایی که می‌کنند شکل قانونی به حرکات خود بدهند. اما باید با آنها برخورد قانونی با حذف صورت‌سازی‌های آنان داده شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.